ΡΟΖΑ ΕΣΚΕΝΑΖΥ
Κωνσταντινούπολη 1883 (;) --Αθήνα 2/12/1980
Τραγουδίστρια--συνθέτης--στιχουργός
Ανήκει στους μύθους του Ελληνικού τραγουδιού η εκπληκτική αυτή τραγουδίστρια και χορεύτρια ανατολικών χορών. Ακόμα και η χρονολογία γεννήσεώς της είναι ένα πρόβλημα, που σχετίζεται με την εν γένει πορεία της στο χορό και το τραγούδι, αφού ήταν ένα από τα μακροβιότερα πρόσωπα του χώρου των καλλιτεχνών. Εάν οι αναμνήσεις του Μιχάλη Σέμση, γυιού του Δημήτρη είναι σωστές, τότε η Ρόζα πρέπει να είχε μια διαφορά 2--3 χρόνων με τον περίφημο Σαλονικιό , που πρέπει να γεννήθηκε μεταξύ 1881 και 84. Επομένως η Ρόζα θα ήταν γεννημένη μεταξύ 83 και 87.
Γεννήθηκε στην Πόλη απο γονείς Εβραικής καταγωγής και προς το τέλος του προηγούμενου αιώνα, βρέθηκε με την οικογένειά της στη Θεσσαλονίκη. Από μικρή έκανε προσπάθειες να προσεγγίσει τον χώρο του τραγουδιού και του χορού, αλλά συναντούσε την άρνηση της οικογένειάς της. Πάντως είναι βέβαιο ότι γύρω στα 1910 αρχίζει να εμφανίζεται επαγγελματικά σε κέντρα και σε θεατρικές παραστάσεις, κυρίως σαν χορεύτρια και λιγώτερο σαν τραγουδίστρια. Αυτή η περίοδος (1910--1925) είναι και η πλέον σκοτεινή της ζωής της, αφού τα επόμενα χρόνια έκρυβε --σαν όλες σχεδόν τις γυναίκες-- τον πραγματικό χρόνο γεννήσεώς της, με αποτέλεσμα να μεταθέτει γεγονότα κατά μία 20ετία περίπου. Από τα μέσα της δεκαετίας του '20 έρχεται στην Αθήνα και αρχίζει να τραγουδά στα στέκια των μουσικών της προσφυγιάς και γρήγορα γνωρίζεται με τα ονόματα του χώρου. Το 1928--29 πραγματοποιεί τις πρώτες ηχογραφήσεις τραγουδιών (παραδοσιακά και αμανέδες) και απο το 1930 με την έναρξη λειτουργίας του εργοστασίου της COLUMBIA, αρχίζει τη συνεργασία της με τους μεγάλους συνθέτες της Σμύρνης και της Πόλης. Πρώτος ο Παναγιώτης Τούντας, που εμπιστεύεται μερικά απο τα καλλίτερα ρεμπέτικά του και ακολουθούν ο Κώστας Σκαρβέλης, ο Ιάκωβος Μοντανάρης, ο Ιωάννης Δραγάτσης ( ή Ογδοντάκης), ο Κώστας Τζόβενος, ο Σπύρος Περιστέρης, ο Κώστας Καρίπης, ο Γρηγόρης Ασίκης, ο Σωτήρης Γαβαλάς, ο Μανώλης Χρυσαφάκης, ο Βαγγέλης Παπάζογλου και άλλοι. Φυσικά και οι μόνιμοι συνεργάτες της στο πάλκο Αγάπιος Τομπούλης και Δημήτρης Σέμσης, που για χρόνια ήταν καλλιτεχνικό ζευγάρι. Στη δεκαετία του '30 συνεργάστηκε με όλες τις δισκογραφικές εταιρείες και πέρασε στις 78' στροφές περίπου 250 ρεμπέτικα και αμανέδες. Αν υπολογίσουμε και τα δημοτικά ίσως η παρουσία της Ρόζας στις 78' να ξεπερνάει τα 500 τραγούδια, αριθμός ρεκόρ για μια δεκαετία. Μετά τον πόλεμο, διατήρησε την φήμη της, ηχογράφησε ένα μικρό αριθμό τραγουδιών στην Ελλάδα και πολύ περισσότερα κατά τις περιοδείες της στην Κωνσταντινούπολη και στην Αμερική που βρέθηκε πολλές φορές στη δεκαετία του '50. Μέχρι την δεκαετία του '60 δηλ.κοντά στα 80 της, ήταν σε πλήρη φωνητική δραστηριότητα, που διατηρήθηκε για μερικά ακόμη χρόνια. Μόλις γύρω στα 1970-75 χάνει τις δυνατότητες που είχε στη φωνή, αλλά παραμένει μια "αξιόμαχη" χορεύτρια που ξετρελαίνει τον κόσμο στις λίγες εμφανίσεις της σε ειδικές εκδηλώσεις γι αυτήν ή στην τηλεόραση.
Διατήρησε μέχρι το τέλος τις ωραίες ανατολίτικες φορεσιές της (σαλβάρια) που είχε απο τα νεανικά της χρόνια. Η Ρόζα Εσκενάζυ, με μια 80χρονη παρουσία στη μουσική ζωή του τόπου, με πάνω απο 600 δισκογραφημένα τραγούδια--μερικά μάλιστα δικές της συνθέσεις-- πέθανε στο σπίτι της στην Κηπούπολη Περιστερίου στις 2 Δεκεμβρίου του 1980.
ΑΘΗΝΑ ΙΟΥΛΙΟΣ 1994
Παν. Κουνάδης
Κωνσταντινούπολη 1883 (;) --Αθήνα 2/12/1980
Τραγουδίστρια--συνθέτης--στιχουργός
Ανήκει στους μύθους του Ελληνικού τραγουδιού η εκπληκτική αυτή τραγουδίστρια και χορεύτρια ανατολικών χορών. Ακόμα και η χρονολογία γεννήσεώς της είναι ένα πρόβλημα, που σχετίζεται με την εν γένει πορεία της στο χορό και το τραγούδι, αφού ήταν ένα από τα μακροβιότερα πρόσωπα του χώρου των καλλιτεχνών. Εάν οι αναμνήσεις του Μιχάλη Σέμση, γυιού του Δημήτρη είναι σωστές, τότε η Ρόζα πρέπει να είχε μια διαφορά 2--3 χρόνων με τον περίφημο Σαλονικιό , που πρέπει να γεννήθηκε μεταξύ 1881 και 84. Επομένως η Ρόζα θα ήταν γεννημένη μεταξύ 83 και 87.
Γεννήθηκε στην Πόλη απο γονείς Εβραικής καταγωγής και προς το τέλος του προηγούμενου αιώνα, βρέθηκε με την οικογένειά της στη Θεσσαλονίκη. Από μικρή έκανε προσπάθειες να προσεγγίσει τον χώρο του τραγουδιού και του χορού, αλλά συναντούσε την άρνηση της οικογένειάς της. Πάντως είναι βέβαιο ότι γύρω στα 1910 αρχίζει να εμφανίζεται επαγγελματικά σε κέντρα και σε θεατρικές παραστάσεις, κυρίως σαν χορεύτρια και λιγώτερο σαν τραγουδίστρια. Αυτή η περίοδος (1910--1925) είναι και η πλέον σκοτεινή της ζωής της, αφού τα επόμενα χρόνια έκρυβε --σαν όλες σχεδόν τις γυναίκες-- τον πραγματικό χρόνο γεννήσεώς της, με αποτέλεσμα να μεταθέτει γεγονότα κατά μία 20ετία περίπου. Από τα μέσα της δεκαετίας του '20 έρχεται στην Αθήνα και αρχίζει να τραγουδά στα στέκια των μουσικών της προσφυγιάς και γρήγορα γνωρίζεται με τα ονόματα του χώρου. Το 1928--29 πραγματοποιεί τις πρώτες ηχογραφήσεις τραγουδιών (παραδοσιακά και αμανέδες) και απο το 1930 με την έναρξη λειτουργίας του εργοστασίου της COLUMBIA, αρχίζει τη συνεργασία της με τους μεγάλους συνθέτες της Σμύρνης και της Πόλης. Πρώτος ο Παναγιώτης Τούντας, που εμπιστεύεται μερικά απο τα καλλίτερα ρεμπέτικά του και ακολουθούν ο Κώστας Σκαρβέλης, ο Ιάκωβος Μοντανάρης, ο Ιωάννης Δραγάτσης ( ή Ογδοντάκης), ο Κώστας Τζόβενος, ο Σπύρος Περιστέρης, ο Κώστας Καρίπης, ο Γρηγόρης Ασίκης, ο Σωτήρης Γαβαλάς, ο Μανώλης Χρυσαφάκης, ο Βαγγέλης Παπάζογλου και άλλοι. Φυσικά και οι μόνιμοι συνεργάτες της στο πάλκο Αγάπιος Τομπούλης και Δημήτρης Σέμσης, που για χρόνια ήταν καλλιτεχνικό ζευγάρι. Στη δεκαετία του '30 συνεργάστηκε με όλες τις δισκογραφικές εταιρείες και πέρασε στις 78' στροφές περίπου 250 ρεμπέτικα και αμανέδες. Αν υπολογίσουμε και τα δημοτικά ίσως η παρουσία της Ρόζας στις 78' να ξεπερνάει τα 500 τραγούδια, αριθμός ρεκόρ για μια δεκαετία. Μετά τον πόλεμο, διατήρησε την φήμη της, ηχογράφησε ένα μικρό αριθμό τραγουδιών στην Ελλάδα και πολύ περισσότερα κατά τις περιοδείες της στην Κωνσταντινούπολη και στην Αμερική που βρέθηκε πολλές φορές στη δεκαετία του '50. Μέχρι την δεκαετία του '60 δηλ.κοντά στα 80 της, ήταν σε πλήρη φωνητική δραστηριότητα, που διατηρήθηκε για μερικά ακόμη χρόνια. Μόλις γύρω στα 1970-75 χάνει τις δυνατότητες που είχε στη φωνή, αλλά παραμένει μια "αξιόμαχη" χορεύτρια που ξετρελαίνει τον κόσμο στις λίγες εμφανίσεις της σε ειδικές εκδηλώσεις γι αυτήν ή στην τηλεόραση.
Διατήρησε μέχρι το τέλος τις ωραίες ανατολίτικες φορεσιές της (σαλβάρια) που είχε απο τα νεανικά της χρόνια. Η Ρόζα Εσκενάζυ, με μια 80χρονη παρουσία στη μουσική ζωή του τόπου, με πάνω απο 600 δισκογραφημένα τραγούδια--μερικά μάλιστα δικές της συνθέσεις-- πέθανε στο σπίτι της στην Κηπούπολη Περιστερίου στις 2 Δεκεμβρίου του 1980.
ΑΘΗΝΑ ΙΟΥΛΙΟΣ 1994
Παν. Κουνάδης
Ελβίρα και Ρόζα Ζαρντινίδη, «Η δική μας Ρόζα Εσκενάζυ…» | | | |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου