Μάρκος Μέλκον
- Πηγή: Διαδικτυακό Περιοδικό " η Κλίκα "
- Κωνσταντίνος Κοπανιτσάνος & Γιάννης Ζαρίας
1. Η ζωή του1
Πρώτη περίοδος
Ο Μάρκος Αλεμσεριάν (Marko Alemsherian), γνωστός ως Μάρκος Μέλκον, γεννήθηκε στη Σμύρνη της Μικράς Ασίας στις 2 Μαΐου του 1895. Οι γονείς του, Garabed και Hripsime Alemsherian, ήταν αρμενικής καταγωγής. Η μητέρα του Μέλκον ήθελε αρχικά να ασχοληθεί ο γιος της με την κιθάρα. Κατέληξαν ωστόσο να του αγοράσουν ούτι (ένα όργανο συγγενικό με την κιθάρα), μιας και την εποχή εκείνη ήταν πολύ πιο εύκολο να βρει κανείς κάτι τέτοιο στη Σμύρνη. Στα δεκαεφτά του χρόνια, ο Μέλκον έπρεπε να εκπληρώσει τις στρατιωτικές του υποχρεώσεις στον τουρκικό στρατό. Ο πατέρας του δεν είχε τα οικονομικά περιθώρια να εξαγοράσει τη θητεία, κι έτσι ο Μάρκος διέφυγε στην Αθήνα, αφού κατείχε ήδη πολύ καλά την ελληνική γλώσσα και κουλτούρα, λόγω της συναναστροφής του με Έλληνες της γενέτειράς του. Εκεί, εξάσκησε το επάγγελμα του μουσικού διδάσκοντας ούτι, αλλά κυρίως παίζοντας σε μαγαζιά της εποχής. Παράλληλα, πραγματοποίησε με την ορχήστρα του περιοδείες σε ολόκληρη την Ελλάδα.

Το 1923, οι γονείς του αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν την Τουρκία, να διαφύγουν στην Ελλάδα και στη συνέχεια στην Αμερική. Ο Μέλκον πλήρωσε τα έξοδα για το ταξίδι τους με χρήματα που είχε ήδη εξοικονομήσει στις Η.Π.Α. Το 1928 ο Μέλκον γύρισε στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στη Θεσσαλονίκη για να βρει νύφη. Πράγματι, μέσα σε μια εβδομάδα γνώρισε και παντρεύτηκε την Azad Karnoogian, αρμενικής καταγωγής, από τη Σμύρνη. Τη νύχτα πριν από το γάμο, ο Μέλκον είδε την Azad να κλαίει και θεώρησε ότι δεν ήθελε να τον παντρευτεί. Έφυγε λοιπόν θυμωμένος και ο Αχιλλέας Πούλος, που ήταν κουμπάρος του ζευγαριού, προσπάθησε να τον μεταπείσει. Η κουβέντα τους εξελίχτηκε σε τσακωμό και το ούτι του Μέλκον κατέληξε τελικά στο κεφάλι του Πούλου. Ο γάμος εν τέλει έγινε και ο Πούλος ανταπέδωσε με την σειρά του, χτυπώντας το γαμπρό κατά τη διάρκεια του γάμου με τα στέφανα. Το μικρό αυτό διάστημα παραμονής του στην Ελλάδα, όπως μαρτυρούν κάποιες φωτογραφίες, ο Μέλκον βρέθηκε και συνέπραξε μουσικά με το γνωστό βιολιστή Δημήτρη Σέμση ή Σαλονικιό.

Δεύτερη Περίοδος: Φίρμα από το 1940 και μετά
Η φήμη του άρχισε να εξαπλώνεται τη δεκαετία του '40 με την κυκλοφορία των δίσκων που πραγματοποίησε στις εταιρίες Me-Re, Balkan, Kaliphon και Metropolitan. Μέχρι το 1950, δεν υπήρχε αρμένικο σπιτικό χωρίς δίσκο του Μέλκον. Στη βασική του ορχήστρα συμμετείχαν ο αρμένιος Nishan Sedefjian ή ο βουλγάρικης καταγωγής Nick Doneff στο βιολί, ο Garbis Bakirgian στο κανονάκι4 και συνήθως μία τραγουδίστρια-χορεύτρια στα κρουστά (τουμπελέκι, ζήλια ή κουτάλια). Ο Μέλκον, ως τραγουδιστής, αναλάμβανε κατά κύριο λόγο το λαϊκό μέρος του προγράμματος, ενώ ο Garbis εστίαζε περισσότερο στο κλασσικό ρεπερτόριο και τους μανέδες. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του τραγουδιού «Sheker Oglan» (Kaliphon D-705) στο οποίο τραγουδάει ο Μέλκον, ενώ ο Garbis ερμηνεύει έναν φωνητικό αυτοσχεδιασμό (μανέ) στη μέση του κομματιού. Για μεγάλα διαστήματα, ο Μέλκον έπαιξε σε διάφορα μαγαζιά της Φιλαδέλφειας, του Σικάγου, του Ντιτρόιτ και στο Rhode Island. Έπαιξε επίσης στη Βοστόνη, στα κέντρα Club Zara και Club Khyam5. Τους καλοκαιρινούς μήνες συνήθιζε να πηγαίνει μαζί με την οικογένειά του στην περιοχή Catskill Mountains της Νέας Υόρκης, όπου παραθέριζαν πολλοί Αρμένιοι από την Ανατολική Ακτή. Εκεί έπαιζε στα κέντρα Tannersville Bar, Washington Irving Hotel και Clinton Hotel.



2. Η μουσική του παρουσία μέσω της δισκογραφίας
Οι πληροφορίες για την περίοδο του γραμμοφώνου, στην οποία αντιστοιχεί χρονολογικά η καλλιτεχνική δράση του Μάρκου Μέλκον, είναι λιγοστές. Ωστόσο, μια από τις σημαντικότερες πηγές από τις οποίες μπορούμε να αντλήσουμε σχετικά στοιχεία στις μέρες μας, είναι οι ίδιοι οι δίσκοι γραμμοφώνου. Μέσω λοιπόν της ακρόασης πολλών ηχογραφήσεων στις οποίες συμμετέχει ο περίφημος ουτίστας αλλά και της ανάγνωσης των ετικετών των αντίστοιχων δίσκων, προέκυψαν διάφορα χρήσιμα συμπεράσματα σχετικά με τη μουσική δραστηριότητα του Μέλκον. Σύμφωνα με την αναφερόμενη μεθοδολογία έρευνας, η δισκογραφία του μπορεί να χωριστεί σε δύο περιόδους:
Πρώτη περίοδος



Δεύτερη περίοδος
Από το 1929 μέχρι το 1940, η δισκογραφία στην Αμερική πνέει τα λοίσθια, εξαιτίας της γενικότερης οικονομικής κρίσης. Την περίοδο εκείνη, πραγματοποιούνται πολλές ανατυπώσεις δίσκων στις ΗΠΑ από ηχογραφήσεις που έχουν γίνει από δισκογραφικές εταιρίες εκτός Αμερικής. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η ζήτηση για εγχώριες ηχογραφήσεις να είναι μειωμένη. Ο Μάρκος ξαναμπαίνει δυναμικά στο χώρο της δισκογραφίας στις 15/2/193713 με το γνωστό τραγούδι «Oglan-Oglan» στην εταιρεία Orthophonic, το οποίο γίνεται μεγάλη επιτυχία. Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνει η κόρη του:14"...το Oglan-Oglan έγινε μεγάλο «σουξέ» σε όλη τη χώρα."

"Θυμάμαι μια φορά όταν ο πατέρας μου με πήρε μαζί του στο στούντιο. Ηχογραφούσαν το κομμάτι «Pusgullu Bela». Η γυναίκα που έπαιζε τραμπούκα είχε τρακ και έχανε το ρυθμό. Τη στιγμή που όλοι ακούγανε την ηχογράφηση στο χώρο ελέγχου του στούντιο, άρχισα να παίζω πάνω στο κομμάτι, θεωρώντας ότι δεν με ακούει κανείς. Ο πατέρας μου βγήκε έξω και αμέσως άφησα την τραμπούκα πιστεύοντας ότι έχει θυμώσει μαζί μου. Αντιθέτως, μου είπε «Εσύ θα παίξεις!». Ήταν θρύλος να γίνεις μέρος του κόσμου του. Έτσι, σαν νέο κορίτσι κέρδισα 5$ για κάθε πλευρά δίσκου!"

Είμαι ένα ντερβισάκι, αχ το λέγω
που με διώξαν απ' τη Σμύρνη κι όλο κλαίγω
και το ρίχνω στο μεθύσι και φουμάρω και χασίσι
στο καφέ-αμάν, αχ γιαβρούμ, αμάν.
Όταν παίζω ταξιμάκι μερακιώνω
την πατρίδα μου θυμάμαι κι όλο λιώνω
πότε φτώχεια πότε πλούτη, παίζω με μεράκι ούτι
στο καφέ-αμάν, αχ γιαβρούμ, αμάν.
που με διώξαν απ' τη Σμύρνη κι όλο κλαίγω
και το ρίχνω στο μεθύσι και φουμάρω και χασίσι
στο καφέ-αμάν, αχ γιαβρούμ, αμάν.
Όταν παίζω ταξιμάκι μερακιώνω
την πατρίδα μου θυμάμαι κι όλο λιώνω
πότε φτώχεια πότε πλούτη, παίζω με μεράκι ούτι
στο καφέ-αμάν, αχ γιαβρούμ, αμάν.
Τελικά ο Μάρκος Μέλκον, ως τραγουδιστής εντοπίζεται σε 56 ηχογραφήσεις, από τις οποίες οι 24 είναι ελληνικά τραγούδια. Ως ουτίστας, υπολογίζεται ότι έχει συμμετάσχει σε περίπου 200 ηχογραφήσεις. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα ταξίμια του Μέλκον, μέσα από τα οποία αναδεικνύονται, αφενός η δεξιοτεχνία του παιξίματός του και αφετέρου η βαθιά γνώση των ανατολικών μουσικών δρόμων (μακάμ). Είναι αξιοσημείωτο ότι τα σόλο ταξίμια που μάς έχει αφήσει, τα οποία αριθμούνται σε περισσότερα από 10, είναι όλα σε διαφορετικούς δρόμους.


3. Δισκογραφία Μάρκου Μέλκον
Ο Μέλκον ως τραγουδιστής | |||
Εταιρεία | Αριθμός Δίσκου | Τίτλος | Ορχήστρα |
M.G.PARSEKIAN (PHAROS) | 516 | Endamin-Huzam Sharky | |
M.G.PARSEKIAN (PHAROS) | 536 | Endami Hayalin | |
HARRY'S ORIENTAL | 672-A | Hidjaz Canto Daghda Fustik | |
ORTHOPHONIC | S-2831 | Oglan Oglan | |
ORIENTALE | 6605 | Μεμέτης | Αθανάσιος Ζέρβας (βιολί) |
BALKAN | 806 | Σε αγαπώ Θεός το ξέρει | Αθανάσιος Ζέρβας* (βιολί) |
BALKAN | 806 | Ήθελα ναρθώ το βράδυ | Αθανάσιος Ζέρβας* (βιολί) |
BALKAN | 807 | Έχω μεράκι έχω νταλγκά | Αθανάσιος Ζέρβας* (βιολί) |
BALKAN | 807 | Αχ, δεν είναι κρίμα | Αθανάσιος Ζέρβας* (βιολί) |
BALKAN | 811 | Πέντε Έλληνες στον Άδη | Αθανάσιος Ζέρβας (βιολί) |
BALKAN | 811 | Ο καψούρης | Αθανάσιος Ζέρβας (βιολί) |
BALKAN | 822 | Σακραμέντο-Βόστον-Ν.Υόρκη | Αθανάσιος Ζέρβας* (βιολί) |
BALKAN | 822 | Όσο βαθιά είναι η θάλασσα | Αθανάσιος Ζέρβας* (βιολί) |
BALKAN | 823 | Χιώτισσα | Αθανάσιος Ζέρβας* (βιολί) |
BALKAN | 823 | Το παράπονο του Μάρκου | Αθανάσιος Ζέρβας* (βιολί) |
BALKAN | 4001 | Oglan yalanlar duzme | Αθανάσιος Ζέρβας* (βιολί) |
BALKAN | 4001 | Nazli kadin | Αθανάσιος Ζέρβας* (βιολί) |
BALKAN | 4002 | Capkin capkin bakazsin | Αθανάσιος Ζέρβας* (βιολί) |
BALKAN | 4003 | Oglan oglan | Αθανάσιος Ζέρβας* (βιολί) |
BALKAN | 4004 | Halis arap kizi ( Αραπίνα μου σκερτσόζα ) | Αθανάσιος Ζέρβας (βιολί), Garbis Bakirjian (κανονάκι) |
BALKAN | 4004 | Beyazin Adi Var, Esmerin Tadi Var | Αθανάσιος Ζέρβας (βιολί), Garbis Bakirjian (κανονάκι) |
BALKAN | 4006 | Nihavent Sarki, Yanaklarin Gul Osun | Αθανάσιος Ζέρβας (βιολί), Garbis Bakirjian (κανονάκι), Arif Vecdi (κλαρίνο) |
BALKAN | 4006 | Usak Sarki Guzelsin, Bir Gul Gibi | Αθανάσιος Ζέρβας (βιολί), Garbis Bakirjian (κανονάκι), Arif Vecdi (κλαρίνο) |
KALIPHON | D-700 | Pusgullu Bela, Yeni Canto | Nick Doneff (βιολί), Rose Alemserian (Trambuka) |
KALIPHON | D-701 | Geozlerinden Bellidir, Arab Oiun Havasi, Canto | Nick Doneff (βιολί) |
KALIPHON | D-702 | Raki Itcher Itcher | Nick Doneff (βιολί), Garbis Bakirjian (κανονάκι) |
KALIPHON | D-703 | Olmaz Ilach | Nick Doneff (βιολί) |
KALIPHON | D-704 | Dokoumaji Kiz | Nick Doneff (βιολί), Garbis Bakirjian (κανονάκι) |
KALIPHON | D-705 | Sheker Oglan | Nick Doneff (βιολί), Garbis Bakirjian (κανονάκι) |
KALIPHON | D-713 | Kadife | |
KALIPHON | D-713 | O Nasel Geozler Edi | |
KALIPHON | D-714 | Gidegeksin Gurbet Ele, Ouin Halk Sackisi | Nick Doneff (βιολί) |
KALIPHON | D-714 | Su Dere Bastan Basa, Diar Bekerli -Ouin | Nick Doneff (βιολί) |
KALIPHON | D-715 | Galatada Todoraki Doldour, Doldour Ver Yanaki | |
KALIPHON | D-715 | Vurma Aoudgi Vurma | |
KALIPHON | D-724 | Allan Gel | Nick Doneff (βιολί) |
KALIPHON | D-724 | Ekinim Harmanim Yok | Nick Doneff (βιολί) |
KALIPHON | D-750 | Μικρή καμωματού | Nick Doneff (βιολί), Βιργινία Μαγκίδου* (τραμπούκα ) |
KALIPHON | D-751 | Ανάψετε και σβήσετε τα σπαρματσέτα | Nick Doneff (βιολί), Βιργινία Μαγκίδου* (τραμπούκα ) |
KALIPHON | D-752 | Τριγυρνώ σαν την νυχτερίδα | Nick Doneff (βιολί) |
KALIPHON | D-752 | Τα ούλα σου | Nick Doneff (βιολί) |
KALIPHON | D-757 | Γιατί με γέλασες | Nick Doneff (βιολί) |
KALIPHON | D-757 | Ό,τι ζητήσεις θα το βρεις | Nick Doneff (βιολί) |
LIBERTY | 23 | Τσακιτζής | |
LIBERTY | 41 | Το ασκέρ | |
LIBERTY | 41 | Σε δύo αγάπες έμπλεξα | |
LIBERTY | 42 | Ο Μυλωνάς | Δις Μαρία (τραγούδι) |
LIBERTY | 43 | Τρελή ναζού μου | |
METROPOLITAN | 192 | Μες την Αθήνα τριγυρνάς | Αθανάσιος Ζέρβας* (βιολί) |
METROPOLITAN | 192 | Του Μάρκου τον τεκέ | Αθανάσιος Ζέρβας* (βιολί) |
METROPOLITAN | 2001 | Martinim Omuzumda | Victoria Hazan (τραγούδι), Nick Doneff (βιολί), Θεόδωρος Κάππας (κανονάκι) |
METROPOLITAN | 2004 | Degirmenci | Victoria Hazan (τραγούδι), Nick Doneff (βιολί) |
METROPOLITAN | 2004 | Bahce Duvarin Acdi | Victoria Hazan (τραγούδι), Nick Doneff (βιολί) |
METROPOLITAN | 2005 | Seviyorum Ayipmidir, Usak Sarki | |
METROPOLITAN | 2006 | Yandim Yandim Yaniyorum Ben, Cifte Telli Oynn Ucun | |
METROPOLITAN | 2007 | Bu Gece Camlarda, Kalsak Ne Olur | |
METROPOLITAN | 2008 | Hepsi Yalandir |
Μέλκον - Σόλο ούτι | |||
Εταιρεία | Αριθμός Δίσκου | Τίτλος | Ορχήστρα |
PHAROS | 806 | Oushak Taksim | |
PHAROS | 806 | Shed Araban Taksim (With Soultanieh) | |
PHAROS | 808 | Huseini | |
PHAROS | 808 | Oushak Taxim | |
BALKAN | 4002 | Hanim oyunu | Αθανάσιος Ζέρβας* (βιολί) |
BALKAN | 4003 | Cifte telli | Αθανάσιος Ζέρβας* (βιολί) |
KALIPHON | D-700 | Huzam Taksim | |
KALIPHON | D-701 | Rast Taksim | |
KALIPHON | D-702 | Hicaz Taksim | |
KALIPHON | D-703 | Chifte Telli | Nishan Sedefjian (βιολί) |
KALIPHON | D-767 | Απτάλ χαβασί | Nick Doneff* (βιολί), Ιωάννης Πάπας* (κλαρίνο) |
KALIPHON | D-767 | Πολίτικο χασάπικο | Nick Doneff* (βιολί), Ιωάννης Πάπας* (κλαρίνο) |
KALIPHON | D-768 | Μεβλανέ συρτό | Nick Doneff* (βιολί), Ιωάννης Πάπας* (κλαρίνο) |
KALIPHON | D-768 | Καρακάς βαρύ ζεϊμπέκικο | Nick Doneff* (βιολί), Ιωάννης Πάπας* (κλαρίνο) |
KALIPHON | D-769 | Μεγαρίτικο συρτό | Nick Doneff* (βιολί), Ιωάννης Πάπας* (κλαρίνο) |
KALIPHON | D-769 | Σμυρναίικο ζεϊμπέκικο | Nick Doneff* (βιολί), Ιωάννης Πάπας* (κλαρίνο) |
LIBERTY | 43 | Νεβά ταξίμ | |
METROPOLITAN | 2005 | Gargiar Taksim | |
METROPOLITAN | 2006 | Nehavent Taksim | |
METROPOLITAN | 2007 | Hicazkar Kurdi | |
METROPOLITAN | 2008 | Sirf Hicazkar |
* Με τις επισημάνσεις, αναφέρονται μουσικοί των οποίων η συμμετοχή εκτιμάται από την ακρόαση των ηχογραφήσεων και όχι από γραπτές πηγές.
Παραπομπές
- Οι πληροφορίες για τη ζωή του Μέλκον προέρχονται κατά κύριο λόγο από την αφήγηση της κόρης του στον Harold Hagopian. Βλ. Hagopian-Mozian-Alemsherian, Rose (1999). Marko Melkon. (ένθετο) Traditional Crossroads 1116490, CD.
- Ο Αχιλλέας Πούλος ήταν ουτίστας και εξαίρετος τραγουδιστής ελληνικού και τούρκικου ρεπερτορίου, με περισσότερες από εκατό ηχογραφήσεις στις ΗΠΑ, τη χρονική περίοδο 1919-29. Γεννήθηκε στις 22 Ιουλίου 1893 στο Balikeser της Μικράς Ασίας και ήταν ελληνικής καταγωγής. Βλ. Κουρούσης, Σταύρος (2009). «Μανώλης Καραπιπέρης.» Λαϊκό Τραγούδι. τχ.26, σ.24-5.
- Το καφενείο ήταν ένα σημαντικό κοινωνικοπολιτιστικό κέντρο της εποχής, όπου συχνά οι θαμώνες ψυχαγωγούνταν με ζωντανή μουσική και χορό.
- Στις αρχές της δεκαετίας του 1920, οι εταιρίες δισκογραφίας στην Αμερική βρίσκονταν σε άνθηση και ηχογραφούσαν ρεπερτόριο διαφόρων εθνικοτήτων. Ο Μέλκον, ο οποίος συμμετείχε ήδη στα γενικότερα μουσικά δρώμενα της χώρας, προσκάλεσε το φίλο του, Garbis Bakirgian, να έρθει στην Αμερική με σκοπό να συνεργαστούν. Βλ. Hagopian, Harold G. (1996). Armenians on 8th Avenue. (ένθετο) New York: Traditional Crossroads 4279, CD.
- Διασώζεται ζωντανή ηχογράφηση από το κέντρο Club Zara. Βλ. www.armenianmusicarch.com
- Ένα από τα πιο φημισμένα νυχτερινά κέντρα την εποχή εκείνη στην 11η λεωφόρο της Νέας Υόρκης, στο οποίο εμφανίζονταν διάσημοι καλλιτέχνες όπως ο Frank Sinatra.
- Τη δεκαετία του '50 η γυναίκα του Μέλκον εργαζόταν ως επιπλοποιός.
- Σημαντικός Αμερικανός δημοσιογράφος, συγγραφέας και παραγωγός ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών εκπομπών (1895-1975).
- Οι ηχογραφήσεις με αριθμούς καταλόγου 501 έως 540 των εταιριών M.G.Parsekian και Pharos, είναι οι ίδιες και έχουν ίδιο αριθμό μήτρας.
- Yerprad 1002Α/179Α, 1002Β/180Β. Βλ. ετικέτες δίσκων
- Summers, Keith (1983). "Reuben Sarkisian". Musical Traditions No.1. Article MT116. www.mustrad.org.uk/articles/reuben.htm, 4/12/2009
- Βλ. Hagopian, Harold G. (1996). Armenians on 8th Avenue. (ένθετο) New York: Traditional Crossroads 4279, CD, σ.6. και Spottswood, Richard K. (1990). Ethnic Music on Records: A Discography of Ethnic Recording Produced in the United States - 1893 to 1942. Volume 3, Eastern Europe. USA: University of Illinois Press. σ.1210-13.
- Spottswood (ό.π.) σ.2521.
- Hagopian-Mozian-Alemsherian, Rose (1999). Marko Melkon. (ένθετο) Traditional Crossroads 1116490, CD.
- Ο Π. Κουνάδης υποστηρίζει ότι το τραγούδι «Είμαι ένα δερβισάκι», γνωστό ως «Προσφυγάκι» είναι σύνθεση του Βαγγέλη Παπάζογλου, το οποίο ωστόσο δεν εντοπίζεται στη δισκογραφία γραμμοφώνου. Βλ. Κουνάδης, Παναγιώτης (1988). Μάρκος Μέλκον. (ένθετο) Αφοι Φαληρέα ΑΦ96, LP. [β΄ έκδοση: 1992, Lyra 4640, CD.]
- Hi-Fi in Asia Minor: Decca Records, DL9061, LP, 1965.
- Η τελευταία πληροφορία είναι από τον κλαριντζή Malcolm Barsamian.
- Βλ. υπ.20β., κομμάτι 21.
- Music From Turkey - Marko Melkon and his Ensemble: Fiesta FLP1418, LP, 1965.
- α. Μάρκος Μέλκον: Αφοι Φαληρέα 96, LP, 1988. (β΄ έκδοση: Lyra 4640, CD, 1992).
β. Marko Melkon: Traditional Crossroads 1116490, CD, 1999.
Ευχαριστούμε τους Σταύρο Κουρούση και Ara Dikjian για τις χρήσιμες πληροφορίες τους και τη Μαριάνθη Λιουδάκη για τη βοήθεια στην επιμέλεια του κειμένου.
Ετικέτες δίσκων 78 στροφών












Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου