Ηλίας Πετρόπουλος
Ντοκυμαντέρ για τη ζωή του Ηλία Πετρόπουλου (κάντε κλικ!...)Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια
Ο Ηλίας Πετρόπουλος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1928, σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης και εγκαταστάθηκε στο Παρίσι το 1973. Πνεύμα ανήσυχο και ερευνητικό, πολέμιος των ακαδημαϊκών και του κατεστημένου, ο Πετρόπουλος ήταν ο πρώτος λαογράφος στην Ελλάδα που ασχολήθηκε με το περιθώριο και κατέγραψε πρόσωπα και πράγματα περιφρονημένα από την επίσημη ιστορία της χώρας του. Έζησε από κοντά ρεμπέτες, αλήτες, μάγκες, πόρνες και ομοφυλόφιλους, φυλακισμένους και καταδιωκόμενους, που έγιναν οι 'ήρωες' των βιβλίων του. Ακάματος συγγραφέας και ερευνητής έγραφε μέχρι το 2003 που πέθανε από καρκίνο. Σύμφωνα με τη διαθήκη του, το πτώμα του αποτεφρώθηκε και οι στάχτες του πετάχτηκαν στον υπόνομο.Τα βιβλία του έχουν συχνά τη μορφή της μελέτης ή της μονογραφίας ενώ πολλά αποτελούν συλλογές άρθρων παρεμφερούς θεματικής, είτε αδημοσίευτων, είτε δημοσιευμένων σε περιοδικά και εφημερίδες της εποχής. Ο Ηλίας Πετρόπουλος έγινε γνωστός στο πλατύ κοινό με το βιβλίο του Το εγχειρίδιο του καλού κλέφτη που εκδόθηκε στην Αθήνα το 1979 από τον εκδοτικό οίκο Νεφέλη ενώ αναμφισβήτητη είναι και η αξία της πρώτης ρεμπετολογικής μελέτης στην Ελλάδα που ακόμα και σήμερα αποτελεί σημείο αναφοράς για τη μελέτη του ρεμπέτικου, τα Ρεμπέτικα τραγούδια (Αθήνα 1968), τα οποία εκδόθηκαν πολλάκις έκτοτε, με αρκετές προσθήκες και βελτιώσεις. Άλλα του έργα είναι τα Καλιαρντά (Αθήνα 1971), Kiosque grec, La Voiture grecque, Cages d'oiseaux, Moments en Grèce (Το ελληνικό περίπτερο, Αυτοκίνητο, Κλουβιά πουλιών και Στιγμές στην Ελλάδα) που εκδόθηκαν στο Παρίσι το 1976 καθώς και Ο τούρκικος καφές εν Ελλάδι (Αθήνα 1979), Το μπουρδέλο (Αθήνα 1980), Θεσσαλονίκη: η μνήμη μιας πόλης (Παρίσι 1982), Πτώματα, πτώματα, πτώματα (Αθήνα 1988), Ο μύσταξ (Αθήνα 1989), Ρεμπετολογία (Αθήνα 1990) και το τελευταίο βιβλίο εμπνευσμένο από τη μόδα του στρίνγκ, πιστό στο στυλ Πετρόπουλου, Ο κουραδοκόφτης.
Ανάμεσα στα έργα του, είναι ακόμα το πασίγνωστο Το άγιο χασισάκι, Υπόκοσμος και Καραγκιόζης, Ιστορία της Καπότας, Καπανταήδες και μαχαιροβγάλτες, καθώς και το τελευταίο του που κυκλοφόρησε το 2003, οι Παροιμίες του υπόκοσμου. Ο Ηλίας Πετρόπουλος έγραψε μονογραφίες για τους ζωγράφους Μοσχίδη, Πεντζίκη, Τέτση, Σικελιώτη και τους γελοιογράφους Μποστ και Καναβάκη. Το 1966 εξέδωσε το βιβλίο του Ελύτης, Μόραλης, Τσαρούχης.
Τα τρία ποιητικά έργα του Πετρόπουλου ακολουθούν την ίδια οπτική που διαφαίνεται σε όλο του το έργο. Έτσι, στην σκληρή και ασυνήθιστή του ποίηση, συναντάμε τον ίδιο ανατρεπτικό χαρακτήρα - πλην όμως εδώ μας παρουσιάζεται ο όχι χωρίς τρυφερές στιγμές συναισθηματικός του κόσμος. Το τελευταίο βιβλίο ήταν το Ποτέ και τίποτα και εκδόθηκε στην Αθήνα το 1993. Το 2000 κυκλοφόρησαν ποιήματα από αυτή τη συλλογή, μελοποιημένα από την Μαρίνα Καναβάκη, σε άλμπουμ με τον ομώνυμο τίτλο.
Ο Πετρόπουλος λογοκρίθηκε και καταδικάστηκε τέσσερις φορές από τα ελληνικά δικαστήρια για τον αναρχικό χαρακτήρα των γραπτών του. Για το βιβλίο του Τα ρεμπέτικα τραγούδια, που δεν έφερε σφραγίδα λογοκρισίας, η χούντα τον καταδίκασε σε πεντάμηνη φυλάκιση το 1968, όπως και για τα Καλιαρντά το 1972 και για το κείμενό του Σώμα, που δημοσίευσε στο περιοδικό Τραμ. Το 1972 διεκδίκησε και πέτυχε να αποκτήσει αστυνομική ταυτότητα η οποία ανέγραφε στο θρήσκευμα «άθεος». Μέχρι το 1998 —δηλαδή για πάνω από 25 χρόνια και μέχρι τα 70 του— εκκρεμούσε εναντίον του καταδίκη σε φυλάκιση για προσβολή της θρησκείας. Κουρασμένος από το κυνηγητό και απογοητευμένος, μετακόμισε στο Παρίσι το 1975, από όπου συνέχισε ασταμάτητα να γράφει βιβλία για την Ελλάδα.
Επίμονος ερευνητής των λαϊκών φραστικών επινοήσεων αλλά και πιστός στην πολυτονική γραφή, συστηνόταν ως λαογράφος και έψεγε με το ύφος του τον καθωσπρεπισμό του «πολιτικά ορθού». Το έργο του αναδίδει μια αίσθηση καθολικού ανθρώπου. Δεν θα ήταν υπερβολή να τον χαρακτηρίσουμε ιστορικό, λαογράφο, γλωσσολόγο, εικαστικό καλλιτέχνη (έχει εικονογραφήσει αρκετά βιβλία του με σκίτσα και κολλάζ), φωτογράφο - εν τέλει έναν ελεύθερο στοχαστή-ερευνητή που το έργο του αξίζει ευρύτερης αποδοχής. Τα περίπου 80 βιβλία του αποτελούν καταθέσεις έρευνας και μελέτης του λαϊκού μας πολιτισμού, ενώ πολλές φορές εξερευνεί θέματα ταμπού ή περιθωριακά (χασίς, ρεμπέτικο, υπόκοσμος, πορνεία, σεξουαλικότητα, φυλακή).
Στα 40 χρόνια της συγγραφικής του δραστηριότητας, ο Ηλίας Πετρόπουλος, ο οποίος πέθανε στις 3/9/2003 στο Παρίσι, δημοσίευσε 80 βιβλία και πάνω από χίλια άρθρα. Kατά τον θάνατό του, ζήτησε να αποτεφρωθεί και οι στάχτες του να πεταχτούν στον υπόνομο. Με βασικό άξονα ό,τι ο ίδιος αποκάλεσε «λαογραφία του άστεως», το έργο του καταγράφει δομές, θεσμούς, τρόπους έκφρασης και αντικείμενα της ελληνικής λαϊκής κουλτούρας. Το ανέκδοτο έργο του είναι τεράστιο, μέρος του οποίου είναι λεξικογραφικό. Το «Υπο–Λεξικό», το «Λεξικό του πολιτικού λόγου», το «Ονοματολεξικό» και τα «Φλοράδικα» περιμένουν τη μεταθανάτια επιμέλεια και δημοσίευσή τους.
Το 2005 κυκλοφόρησε το ντοκυμαντέρ "Ηλίας Πετρόπουλος - Ένας κόσμος υπόγειος", διάρκειας 61', σκηνοθεσίας Καλλίοπης Λεγάκη, στο οποίο συντελεστές ήταν και ο ίδιος ο Πετρόπουλος λίγο πριν το θάνατό του.
Το 2006 κυκλοφόρησε το βιβλίο "Ελλάδος Κοιμητήρια", ενώ το 2009 δημοσιεύτηκε στην Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία μια συνέντευξη του συγγραφέα όπου σχολιάζει μεταξύ άλλων τον ελληνικό εθνικισμό
Πίνακας περιεχομένων |
Χρονολόγιο
- 1928: Γέννηση στις 26 Ιουνίου στην Αθήνα
- 1934: Η οικογένεια Πετρόπουλου εγκαθίσταται στη Θεσσαλονικη λόγω μετάθεσης του πατέρα, μικροϋπαλληλάκου στο Δημόσιο.
- 1938: Μαθητής στο Γ' οχτατάξιο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης
- 1940: Αρχίζουν οι βομβαρδισμοί της Θεσσαλονίκης. Ο πατέρας του φεύγει για το μέτωπο.
- 1943: Ο Ηλίας Πετρόπουλος οργανώνεται στην Ε.Π.Ο.Ν. Θεσσαλονίκης.
- 1944: Πεθαίνει ο πατέρας του. Δε βρέθηκε ποτέ το πτώμα του, γεγονός που τον σημάδεψε βαθιά.
- 1947: Ο Ηλίας Πετρόπουλος συλλαμβάνεται και φυλακίζεται για παράνομη αντιστασιακή δράση.
- 1947-1948: Τελειώνει το νυχτερινό γυμνάσιο της ΧΑΝΘ. Παράλληλα δουλεύει σα μικροϋπαλληλάκος του Δήμου Θεσσαλονίκης.
- 1949: Δίνει εξετάσεις στη Νομική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Εκείνη την εποχή απολύεται από το Δήμο Θεσσαλονίκης ως κομμουνιστής βάσει του διαβόητου Νόμου 509.
- 1949-1957: Δύσκολα χρόνια. Άνεργος ως χαρακτηρισμένος.
- 1958: Μέλος της Συντακτικής Επιτροπής του περιοδικού "Διαγώνιος" από τα πρώτα τεύχη, υπεύθυνος για τις εικαστικές τέχνες και τα οικονομικά. Κυκλοφορεί το πρώτο του βιβλίο "Νίκος Γαβριήλ Πεντζίκης".
- 1963: Δολοφονία του Λαμπράκη στη Θεσσαλονίκη. Ο Πετρόπουλος, δημοσιογράφος στην εφημερίδα "Θεσσαλονίκη", δημοσιεύει -ανυπόγραφα για ευνόητους λόγους- μια σειρά τεράστιων άρθρων σχετικών με τη δολοφονία. Καλείται στην Εισαγγελία για ανάκριση.
- 1965: Δημοσιεύονται στον "Ζυγό" εκτενή αποσπάσματα από τη μελέτη του "Ελύτης Μόραλης Τσαρούχης". Εγκαθίσταται οριστικά στην Αθήνα, όπου από την πρώτη στιγμή εργάζεται ως δημοσιογράφος στη "Μεσημβρινή" και το περιοδικό "Εικόνες". Κατά τη διάρκεια της δεκαετούς παραμονής του στην Αθήνα συλλαμβάνεται και φυλακίζεται για τα βιβλία του ("Ρεμπέτικα Τραγούδια", "Καλιαρντά" και το ποίημα "Σώμα").
- 1966: Αυτοέκδοση σε βιβλίο της μελέτης του "Ελύτης Μόραλης Τσαρούχης".
- 1975: Εγκαθίσταται στο Παρίσι. Σπόυδάζει επί τρία χρόνια τουρκολογία στην Ecole Pratique.
- 1981-1985: Διαλέξεις στο ελεύθερο Πανεπιστήμιο του Βερολίνου.
- 1985: Επιστρέφει στο Παρίσι, όπου μένει και εργάζεται ως το θάνατό του χωρίς να γυρίσει ποτέ στην Ελλάδα.
- 2003: "Οι αναίσθητοι με ρωτούν:
Εργογραφία
Πεζά- "Εγχειρίδιον του Καλού Κλέφτη" (εκδ.Νεφέλη-1979)
- "Πτώματα,πτώματα,πτώματα..." (εκδ. Νεφέλη-1989)
- "Η μυθολογία του Βερολίνου" (εκδ. Νεφέλη-1982)
- "Ρεμπέτικα Τραγούδια" (εκδ. Κέδρος-1979)
- "Ρεμπετολογία" (εκδ. Κέδρος-1968)
- "Τα Μικρά Ρεμπέτικα" (εκδ. Νεφέλη-1968)
- "Το Άγιο Χασισάκι" (εκδ. Νεφέλη-1987)
- "Της Φυλακής" (εκδ. Νεφέλη-1975)
- "Το Μπουρδέλο" (εκδ. Νεφέλη-1980)
- "Υπόκοσμος και Καραγκιόζης" (εκδ. Γράμματα-1978)
- "Καπανταήδες και Μαχαιροβγάλτες" (εκδ. Νεφέλη-2001)
- "Παροιμίες του Υποκόσμου" (εκδ. Νεφέλη-2002)
- "Γλωσσάριο των Ρεμπέτηδων" (εκδ. Κέδρος-1968)
- "Καλιαρντά" (εκδ. Νεφέλη-1971)
- "Η φουστανέλα" (εκδ. Νεφέλη-1987)
- "Η Τραγιάσκα" (εκδ. Πατάκη-2000)
- "Ο Τούρκικος Καφές εν Ελλάδι" (εκδ. Νεφέλη-1979)
- "Ο Μύσταξ" (εκδ. Νεφέλη-1989)
- "Ψειρολογία" (εκδ. Νεφέλη-1979)
- "Η Ονοματοθεσία Οδών και Πλατειών" (εκδ. Πατάκη-1995)
- "Το Ταντούρι και το Μαγκάλι" (εκδ. Νεφέλη-1994)
- "Καρέκλες και Σκαμνιά" (εκδ. Νεφέλη-1988)
- "Η Εθνική Φασουλάδα" (εκδ. Νεφέλη-1993)
- "Τα Σίδερα. Η Λάσπη. Τα Μπαστούνια" (εκδ. Νεφέλη-1984)
- "Ιστορία της Καπότας" (εκδ. Νεφέλη-1984)
- "La voiture grecque" (Παρίσι-1976)
- "La kiosque grec" (Παρίσι-1976)
- "Cages a oiseaux en Grece" (Παρίσι-1976)
- "Album turc" (Παρίσι-1976)
- "Το μπαλκόνι στην Ελλάδα" (εκδ. Νεφέλη-1981)
- "Η αυλή" (εκδ. Χατζηνικολή-1981)
- "Το παράθυρο στην Ελλάδα" (εκδ. Νεφέλη-1981)
- "Ελληνικές Σιδεριές" (εκδ. Νεφέλη-1981)
- "Ξυλόπορτες - Σιδερόπορτες" (εκδ. Νεφέλη-1981)
- "Το Μάτι του Βοδιού" (εκδ. Νεφέλη-1980)
- "Μικρά Κείμενα" (εκδ. Γράμματα-1980)
- "Άρθρα στην Ελευθεροτυπία" (εκδ. Πατάκη-1992)
- "Ο κουραδοκόφτης" (εκδ. Νεφέλη-2002)
- "Δώδεκα Τραγουδάκια από την Παλατινή Ανθολογία" (εκδ. Νεφέλη-1980)
- "Αρετίνου Ακόλαστα Σονέτα" (εκδ. Νεφέλη-1992)
- "Ιωάννου Αποκάλυψις" (εκδ. Νεφέλη-1975)
- "Ποιήματα (1968-1991)" (εκδ. Νεφέλη-1991)
- "Ποτέ και Τίποτα" (εκδ. Νεφέλη-1993)
- "Topor: Τέσσερεις Εποχές" (εκδ. Νεφέλη-1991)
- "Les Juifs de Salonique/In Memoriam" (Παρίσι-1983)
- "Παύλος Μοσχίδης" (άρθρα στο περιοδικό Διαγώνιος, 1958-1963)
- "Γιώργος Παραλής" (άρθρα στο περιοδικό Διαγώνιος, 1958-1963)
- "Χαρακτική: Π. Τέτσης" (άρθρα στο περιοδικό Διαγώνιος, 1958-1963)
- "Γιώργος Δέρπαπας" (άρθρα στο περιοδικό Διαγώνιος, 1958-1963)
- "Μποστ" (άρθρα στο περιοδικό Διαγώνιος, 1958-1963)
- "Σταμ.Σταμ." (άρθρα στο περιοδικό Διαγώνιος, 1958-1963)
- "Ελύτης, Μόραλης, Τσαρούχης" (εκδ. Πατάκη 1998-α΄δημοσ. 1965)
- "Νίκος Γαβριήλ Πεντζίκης" (εκδ. Πατάκη 1998- α΄δημοσ. 1958)
- "Τέσσερεις Ζωγράφοι: Αντώνης (Anton)/ Βιτάσταλη/ Δουραλή/ Σουλιώτης" (εκδ. Νεφέλη-1999)
- "Κυρίως αυτό" (εκδ. Νεφέλη-1993)
- "Μνήμη Νίκου Καχτίτση" (αυτοέκδοση-1972)
- "Επιστολαί προς Μνηστήν" (εκδ. Νεφέλη-1998)
Υποσημειώσεις
- ↑ Τα Νέα της 4ης Μαρτίου 2006, άρθρο «Όταν οι τάφοι μιλούν» της Μικέλας Χαρτουλάρη.
- ↑ Ο Ιός: Η Μακεδονία του Ηλία Πετρόπουλου - Τα συλλαλητήρια του '92 και ο νεοελληνικός ρατσισμός (ανακτήθηκε 2009-02-08 ) Εξωτερικές συνδέσεις
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου